Par LPF
Lidvietas



Izglītības un Zinātnes Ministrija

Valsts Sportam
 

 

Terminoloģija

Inventārs

Paraplāna spārns - Gaisa necaurlaidīga (mazcaurlaidīga) auduma konstrukcija, kuras forma šķērsgriezumā ir identiska lidmašīnas spārnam un kuras spriegumu veido pretplūstošais gaiss un stropju sistēma.

Riba– caurumota auduma loksne, kas satur kopā spārna augšējo un apakšējo virsmu. Ribas forma atbilst spārna profilam.

Spārna sekcijas– spārna šķērsgriezuma pamatelementi (gaisa kambari), ko starp augšējo un apakšējo paraplāna virsmu nodala ribas. Izšķir atvērtās un aizvērtās šūnas.

Gaisa atveres - Atveres spārna audumā (priekšgala apakšpusē) kuras nodrošina spārna formas veidošanu ar pretplūstošo gaisu

Stropju sistēma – dažādu garumu un resnuma stropju kopums, kuras saista spārnu ar iekari un notur spārnu noteiktā formā.

Stropes – izturīga materiāla virvītes (auklas), ar vai bez apvalka, no kurām komplektē stropju sistēmu.

Stropju rindas - Stropju sakārtojuma apzīmējums. Rēķinot no spārna priekšgala uz aizmuguri izšķir A;B;C; D un bremžu stropju rindas. Atsevišķas rindas parasti ir savādākā krāsā, lai pilotam tās vieglāk atšķirt.

Iekare - auduma krēsls, kurā sēž /guļ pilots vai pasažieris. Iekare parasti ir papildināta ar polsteri, jeb amortizatoru un rezerves izpletni.

Brīvie gali – auduma lentes, kuras savieno stropju rindas ar karabīni. Katras lentes galam ir pievienota cita stropju rinda, bet bremžu rinda caur skritulīti pievienota bremžu rokturim.

Karabīne – Atverama metāla cilpa, kura saista brīvos galus ar iekari. Atvienojot spārnu (tā brīvos galus) no iekares, karabīne paliek pie iekares.

Rezerves izpletnis - izpletnis, kas paredzēts pilota dzīvības un veselības glābšanai gadījumā, kad pilots vairs nespēj kontrolēt lidojumu. Rezerves izpletnis ir saistīts ar iekari un vai nu ievietots tajā vai atsevišķā konteinerī.

Rezerves izpletņa konverts – auduma konstrukcija ar rokturi, aiz kura rezerves izpletni izvelk no konteinera.

Ātrumsistēma - ar kājam darbināma virvīšu sistēma kura stiepj uz leju A un B stropju rindas, lai spārns iegūtu lielāku horizontālo ātrumu.

Trimmeris – brīvajos galos iestrādāta sistēma spārna šķērsgriezuma formas mainīšanai. Izšķir Trimmeri-trimmeri un Trimmeri-akseleratoru.

(Spārna) Stabilizatori, jeb Ausis – spārna ¼ - 1/3 daļa, kas atrodas visvairāk uz spārna sānmalām (vistālāk no centra)

Centraplāns - spārna laukums, kas atrodas starp tā ausīm ??

Bremzes – rokturi, kas saistīti ar spārna aizmugurējo stropju rindu. Tās lieto spārna pagriešanai, bremzēšanai, bremzēšanai piezemēšanās laikā u.c.

Altimetrs - ierīce, kas mēra relatīvo augstumu un augstumu virs jūras līmeņa

Variometrs - ierīce, kas mēra augstuma izmaiņu attiecībā pret laiku, (metri sekundē)

GPS uztvērējs (globālās pozicionēšanas sistēmas uztvērējs)- elektroniska ierīce, kura uzrāda atrašanās vietu, laiku un augstumu izmantojot globālās navigācijas satelītu sistēmu.

Lidojuma režīmi

Ausis – spārna ausu ielocīšana, lai palielinātu vertikālo ātrumu (augstuma zaudējumu).

Lielās ausis – dziļāka spārna ausu ielocīšana, lai vēl vairāk palielinātu vertikālo ātrumu (augstuma zaudējumu).

Spirāle – noturēts straujš spārna pagrieziens, (kas lielāks par 180 grādiem), kā rezultātā iegūst centrabēdzes radītu būtisku spārna sānsveri un pilota ātrums pārsniedz spārna ātrumu.

Starts – Pilota darbību kopums, kas sākas ar spārna pacelšanu no zemes un beidzas ar pilota atraušanos no zemes. Izķir Taisno un Atmugurisko staru, atkarībā no tā kā attiecībā pret spārnu stāv pilots starta sākumā.

Piezemēšanās – Manevrs, kuru pilots veic no brīva lidojuma līdz spārna noguldīšanai uz zemes

Pagrieziens –Manevrs, kurā pilots lidojuma horizontālā virziena maiņu, bet nesākot “spirāli”

Vingovers – manevru sērija, kurā pilots un spārns tiek apzināti šūpoti sāniski, bet kopsummā ir saglabāts taisnvirziena lidojums

B norāviens - lidojuma režīms, kurā pilots ievelkot B rindas panāk spārna horizontālā ātruma zudumu, taču saglabā spārna formu

Noraut spārnu – nobremzēt spārna vienu vai abas puses zem minimālā lidojuma ātruma, ievedot to negatīvajā rotācijā vai pilnā norāvienā.

Pilns norāviens (nogāziens) - Spārna nobremzēšana zem tā lidošanas ātruma, kā rezultātā spārns “nogāžas” atmuguriski un zaudē formu.

Rietumos ar stall mēdz apzīmēt visus režīmus, kur spārnu ieved parašutēšanā, velkot B, C, D un bremžu rindas.

Noturēts pilns norāviens (gāziens) - Spārna noturēšana nogāztā stāvoklī

Negatīvā rotācija - rotācija, kurā viena spārna puse (flangs) lido uz priekšu, bet otrs uz atpakaļu vai relatīvi stāv uz vietas, kā rezultātā pilots iegūst rotējošu kustību ar muguru pa priekšu

Sāniskā sakļaušanās – Spārna viena sāna sakļaušanās (salocīšanās), kā rezultātā dotā spārna daļa zaudē formu un lidspēju. Sāniskās sakļaušanās daudzumu mēra % no spārna kopējā laukuma.

Priekšējā sakļaušanās - Spārna priekšējās daļas sakļaušanās (salocīšanās), kā rezultātā spārns uz brīdi zaudē formu un lidspēju.

Akselerēts lidojums – lidojums, kurā spārna standarta horizontālais ātrums ir pārsniegts ar akseleratora palīdzību.

Knābiens - situācija, kad spārna horizontālais ātrums apsteidz pilota horizontālo ātrumu, kā rezultātā veidojas pastiprināts augstuma zaudējums (lidojuma vektors pagriežas uz leju).

Kalniņš – horizontāla lidojuma manevrs, kura sākumā pilota ātrums pārsniedz spārna ātrumu tā iegūstot īslaicīgu augstuma pieaugumu, pēc kā seko pretējs process.

Autorotācija – situācija, kad spārns nofiksējas rotējošā kustībā (spirāle, iepīta šlipse u.c.) un no tās neiziet.

Vispārējie

Starta vieta (laukums) – vieta, laukums no kuras paceļas (startē) paraplāni.

Piezemēšanās vieta (laukums) – iepriekš apzināta vieta, kurā paredzēts piezemēties.

Termālā (siltā) strāva - Augšupejoša gaisa strāva, kas ir relatīvi siltāka nekā apkārtējā gaisa masa. Siltās strāvas veidojas piezemes gaisa masām nevienmērīgi sasilstot.

Lejupejošā strāva – gaisa plūsma , kura plūst uz leju

Apteces (dinamiskais) – gaisa plūsma, kas veidojas šķērslim uzspiežot augšup vēja plūsmu

Rotors - rotējoša gaisa plūsma, kas veidojas šķērslim aizvēja pusē.

Vējš - gaisa horizontālkustība attiecībā pret zemi. Paraplanierismā apskata vēja virzienu, stiprumu un gludumu (laminārs v. vai turbulents v.)

Pretvējš – relatīvs vēja virziens, kas pūš pretī pilota lidojuma/starta/piezemēšanās virzienam

Pavējš - relatīvs vēja virziens, kas pūš vienā virzienā ar pilota lidojuma/starta/piezemēšanās virzienu

Sānvējš - relatīvs vēja virziens, kas ir šķērsenisks pilota lidojuma/starta/piezemēšanās virzienam

Turbulence – haotiska gaisa kustība, kas veidojas vējam vai gaisa strāvai saduroties ar šķērsli piem. koki, kalni, cita gaisa masa u.t.t.